Een geweldige roadtrip op de motor vraagt wat voorbereiding. Hier vindt u een korte checklist zodat u niets essentieels vergeet in te pakken:
Uw belangrijkste documenten
Zonder alle nodige documenten op zak staat u gegarandeerd voor problemen bij de eerste de beste verkeerscontrole. En dat wilt u uiteraard niet als u op reis gaat!
De onmisbare reisdocumenten:
Identiteitskaart / paspoort, visum indien nodig - documenten die nog minstens 6 maanden geldig moeten zijn
Rijbewijs
Verzekeringsbewijs (de 'groene kaart' van vroeger)
Inschrijvingsbewijs
Controleer goed of uw rijbewijs, verzekering en bijstand wel degelijk geldig zijn in het land of de landen waar u naartoe trekt. Is dat niet het geval, tref dan de nodige voorzieningen (internationaal rijbewijs, aanvraag bij uw verzekeraar).
En nu praktisch, in de landen die u doorkruist
Controleer of uw bankkaart / kredietkaart aanvaard worden. Neem contact op met uw bank als dat niet het geval is.
Controleer of er andere verkeersregels gelden.
Stel een lijst met noodnummers samen voor elk land! Denk eraan dat u het noodnummer 112 in de hele Europese Unie kunt bellen.
Uw motor en uitrusting
Controleer de staat van uw motoruitrusting: helm, handschoenen, jas, broek, laarzen, oordopjes, nekbeschermer enz. Vergeet uw regenbestendige uitrusting niet.
Zorg ook voor een zomeruitrusting: ademende jas, lichte handschoenen, doorwaaibroek, zonnecrème, hoofddeksel, zonnebril.
Controleer de toestand van uw motor: bandendruk en -slijtage, remmen, koplampen, knipperlichten, claxon, ketting, oliepeil, eventuele lekken enz. Kortom, alles wat gecontroleerd wordt tijdens een onderhoud van uw motor. Een volledige check-up voor u begint aan uw lange weg richting zon voorkomt dat u pech krijgt en met volgeladen motor langs de kant van de weg staat, zonder gereedschap of garage in de buurt.
Zorg ervoor dat u een set voor lekkages/noodreparaties meeneemt: luchtpomp, pleisters, antilekspray enz.
Vergeet ook uw hangslot, ketting of andere diefstalbeveiligingen niet (… en uiteraard ook de bijhorende sleutels!).
Ook niet te vergeten:
Elektronische apparaten:
Smartphone
Laptop
Tablet
Gps
Camera
Opladers + eventuele adapters + kabels
Verdeelstekker
USB-stick met al uw belangrijke documenten
Apotheek
Paracetamol
Middel tegen brandwonden
Muggenwerend product
Medicijnen tegen diarree
Ontstekingsremmend middel
Antihistaminicum (tegen allergieën)
Ontsmettingsmiddel
Pleisters
Compressieverband
Water (in een drinkfles zodat het koel blijft)
Nog een algemene tip voor de bagage op uw motor: neem zo weinig mogelijk mee en plaats de zware dingen steeds zo laag mogelijk!
En vergeet ook Liberty Rider niet, de gps-app voor motorrijders die uw leven kan redden!
U ontvangt gratis een premium Liberty Rider-account bij uw P&V Motorverzekering, maar er is ook een gratis versie beschikbaar. Dat is handig tijdens een roadtrip met de motor, met de automatische oproep naar de hulpdiensten bij een val, de optie om met familie of vrienden te delen waar u zich bevindt, een motor-gps, een melding voor gevaarlijke bochten… en de mooiste motorritten in België en de buurlanden.
En tot slot: wees voorzichtig en geniet van uw reis!
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Motor ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
Kommentare