U hebt een steeds grotere keuze aan vervoermiddelen voor privé- of beroepsverplaatsingen. Voor elke smaak en elk budget is er wel wat te vinden. Maar bent u wel voldoende verzekerd bij problemen? P&V geeft u een rondleiding door de mobiliteitsverzekeringen.
Verschillende vervoersmiddelen combineren
U hebt ’s ochtends een afspraak met vrienden. U fietst naar het station, neemt de trein en vervolgens de bus. Om ’s middags te lunchen in een restaurant, gebruikt u een deelstep. Terug thuis, neemt u de auto om boodschappen te doen. En om de dag mooi af te sluiten, maakt u een ontspannend motorritje.
Met de fiets (of step, e-skateboard, eenwieler, …)
U kent het traject en de kleine valkuilen uit het hoofd. Toch is een seconde onoplettendheid of een beetje pech genoeg om een voetganger omver te rijden, of zelf gewond te raken wanneer u bijvoorbeeld uitglijdt. Wie betaalt de kosten voor dit ongeval? Dat hangt af van de omstandigheden:
Tijdens het fietsen rijdt u een voetganger omver. Raakte hij gewond door de val en is de laptop in zijn rugzak zwaar beschadigd? Uw familiale verzekering dekt de financiële gevolgen van de letselschade en de materiële schade van de onfortuinlijke voetganger.
Raakt u daarentegen zelf gewond als u van uw fiets valt, dan betaalt uw verzekering Ongevallen Privéleven uw medische kosten, na tussenkomst van het ziekenfonds. U krijgt ook een vergoeding bij tijdelijke of blijvende ongeschiktheid.
Werd uw fiets beschadigd door het ongeval en moet hij hersteld worden? Doe dan een beroep op uw fietsverzekering, die ook zeer nuttig is bij diefstal of als u bijstand nodig hebt.
Te voet
Na de trein moet u nog een stukje met de bus. Met de telefoon aan het oor stapt u aan de halte uit, maar struikelt op het afstapje en valt. U vermoedt een ernstige verstuiking en denkt meteen aan de medische zorgen en kosten.
Vertrouw dan op uw verzekering Ongevallen Privéleven die de kosten betaalt, na de terugbetalingen van uw ziekenfonds.
Op weg met een gedeeld voertuig: auto, scooter, elektrische step ...
Het restaurant waar u voor de lunch wordt verwacht, is iets te ver te voet en slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Dan is Poppy, Cambio, Lime, Wiber, Get around of Scooty de ideale oplossing. U bent weliswaar voorzichtig, maar hoe zit het met de verzekeringen bij een ongeval?
Bij een ongeval bent u gedekt door de verzekering van de aanbieder van het gedeelde voertuig, en dit geldt ook voor de eventueel betrokken derde. Een goede tip: lees aandachtig de voorwaarden voor gebruik!
Met de auto of motor
Als u zich met de auto of motor (geen deelmotor) verplaatst, moet u een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering (BA) hebben. Die is wettelijk verplicht. Hoe komt de verzekering tussen bij een ongeval? Alles hangt af van wie schade lijdt:
Tijdens het besturen van uw auto of motor bent u betrokken bij een verkeersongeval dat materiële en/of letselschade veroorzaakt aan derden (andere automobilist, fietser, voetganger, passagier, de BOB van uw voertuig, …). Voor de kosten van dit schadegeval kunt u rekenen op uw verzekering BA Auto of BA Motor.
Wat als u bij dit ongeval zelf schade lijdt? Uw kosten worden vergoed als u bij uw verzekeraar de Bestuurdersbescherming hebt afgesloten.
Wat als uw voertuig beschadigd is? Als u een omniumverzekering hebt, wordt de schade vergoed.
Met de mobilhome
De verzekering Mobilhome biedt u gemoedsrust. Deze verzekering dekt uw burgerlijke aansprakelijkheid, uw passagiers, het voertuig en uzelf. Bij sommige waarborgen is ook de inboedel van de mobilhome inbegrepen.
Van of naar het werk
Wat als u iets voorhebt op weg naar het werk of terug naar huis, tijdens de verplaatsing voor de middagpauze of elke andere werkgerelateerde verplaatsing?
Ongeacht hoe u zich verplaatst: als u loontrekkend bent, zal de verzekering Arbeidsongevallen van uw werkgever tussenkomen bij een ongeval.
Een nuttige aanvulling: bijstand
Niet alleen ongevallen kunnen uw dag flink verpesten. Wat te doen bij een lekke band, motorpech, diefstal, …? Of wanneer u en/of een gezinslid ver van huis repatriëring nodig heeft/hebben?
Om u uit de nood te helpen bij deze problemen, kunt u een verzekering Bijstand afsluiten.
Onmisbaar: rechtsbijstand
Als u betrokken bent bij een ongeval, gebeurt het soms dat niet alles soepel verloopt bij de schaderegeling: een van de andere betrokkenen betwist bijvoorbeeld de aansprakelijkheid of gaat niet akkoord met het bedrag van de toegekende herstelling. Hoe komt u zonder kleerscheuren uit dit geschil, dat soms zelfs voor de rechtbank kan eindigen?
De rechtsbijstandsverzekering biedt u advies en neemt indien nodig de kosten voor de verdediging van uw belangen ten laste: advocaat, deskundige, gerechtskosten, …
Nog meer informatie over onze mobiliteitsverzekeringen vindt u op deze pagina.
Meer weten? Contacteer dan uw P&V-adviseur, hij beantwoordt met plezier al uw vragen. Hebt u nog geen P&V-adviseur, klik dan hier voor een adviseur in uw buurt.
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Fiets, de verzekering P&V Auto en de verzekering P&V Motor ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één maand met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
Comments