Hoe evolueert de mobiliteit in Belgiƫ?
- Michaƫl Mispelters
- 25 minutes ago
- 2 min read

Onze partner D'Ieteren publiceerde recent de vierde editie van zijn Polaris-studie. Deze werd uitgevoerd samen met het onafhankelijke bureau Profacts en volgt sinds 2021 de grote veranderingen op het vlak van mobiliteit in Belgiƫ op de voet. Zowel voor particulieren als voor bedrijven.
Belangrijkste conclusies van deze studie
De auto blijft onmisbaar: 89% van de huishoudens heeft er minstens ƩƩn. Maar van de gezinnen die verschillende autoās hebben, overweegt 28% wel om het met minder te doen.
Elektrisch rijden wint terrein maar er zijn nog wel wat obstakels: de aankoopkost, het rijbereik en het gebrek aan infrastructuur blijven drempels voor veel bestuurders. Bovendien zou de helft van de Belgen graag een laadpaal op minder dan 1 km van hun woning hebben.
De studie toont ook een echte generatiekloof: 57% van de 18-34-jarigen ziet zichzelf wel een elektrische auto kopen, tegenover slechts 22% van de 54-64-jarigen.
De elektrische fiets is populair in Vlaanderen
De elektrische fiets raakt steeds meer ingeburgerd in het dagelijks leven, vooral dan in Vlaanderen en Brussel. Bij bedrijven wint fietsleasing terrein, met een stijging van 36% naar 41% in ƩƩn jaar tijd.Gedeelde mobiliteit blijkt vooral populair bij jonge stedelingen: 54% van de 18- tot 34-jarigen maakt er gebruik van, maar bij de rest van de bevolking is er minder animo.
Het mobiliteitsbudget wordt nog te weinig gebruikt: 66% van de Belgen heeft er wel eens van gehoord, maar slechts 5% maakt er ook echt gebruik van. Jongeren zijn meer geneigd om verschillende mobiliteitsopties te overwegen.
De transitie bij bedrijven versnelt: het aandeel elektrische voertuigen in hun wagenparken is in ƩƩn jaar tijd gestegen van 17% naar 32%.
Uw veiligheid, onze prioriteit
Bent u goed verzekerd? Een eenvoudig gesprek ons volstaat om uw dekking te evalueren en mogelijkheden voor optimalisatie te identificeren.