Vanaf 1 januari 2023 is de technische keuring voor motorfietsen van categorie L en met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc in twee gevallen verplicht: bij doorverkoop aan een particulier of na een ongeval.
Over welke voertuigen gaat het?
Deze nieuwe regeling heeft betrekking op de volgende voertuigen van categorie L:
motorrijwielen (alias motorfietsen)
tweewielige motorvoertuigen (alias bromfietsen of scooters)
driewielers met motor
vierwielers (alias quads).
ingeschreven in België en uitgerust met:
ofwel een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc;
ofwel een elektrische of hybride motor met een nominaal continu vermogen van meer dan 11 kW of met een maximumsnelheid van meer dan 45 km/u.
In welke gevallen is de technische keuring van uw motorfiets verplicht?
Voor doorverkoop van de motorfiets aan een particulier
Na een ongeval.
Wat wordt gecontroleerd?
Voertuigidentificatie en documenten
Remmen
Stuurinrichting
Lichten en elektrisch circuit
Assen, wielen, banden en vering
Chassis
Geluid van uw motor (decibel).
Welke documenten moet ik voorleggen bij de technische keuring motorfiets?
Inschrijvingsbewijs
Gelijkvormigheidsattest (indien vereist)
Laatste keuringsbewijs (indien van toepassing)
Verzekeringsbewijs (zolang u met de motorfiets rijdt).
Hoeveel kost de technische keuring motorfiets?
Deze keuring kost de motorrijder 48,10 euro.
Welke centra bieden deze dienst aan?
In Vlaanderen zijn er vijftien keuringscentra: Alken, Antwerpen-Deurne, As, Brakel, Brugge, Diest, Diksmuide, Geel, Heist-op-den-Berg, Mechelen, Rotselaar, Stekene, Wondelgem, Zellik en Zwevegem.
In het Brussels Gewest kunt u naar het centrum van Schaarbeek gaan.
In Wallonië kunt u voor deze keuring terecht in een van de volgende zeven centra: Cuesmes, Eupen, Fleurus, Habay-la-Neuve, Marche-en-Famenne, Mariembourg en Wanze.
Hiermee bent u op de hoogte van de nieuwe verplichtingen vastgelegd door het Europees Parlement!
En uw motorverzekering?
Voor u, uw dierbaren, de persoon die uw motorfiets overkoopt of gewoon voor de andere weggebruikers: zorg ervoor dat u in orde bent met uw verzekering voordat u de weg op gaat!
En als u niet weet waar u terecht kunt, neem dan contact op met een van onze P&V-adviseurs voor meer uitleg over uw motorverzekering of eventueel om er een bijstandsverzekering aan toe te voegen!
Dit document is een reclamedocument met daarin algemene informatie over de verzekering P&V Motor ontwikkeld door P&V, een merk van P&V Verzekeringen, en waarop het Belgische recht van toepassing is. Op deze verzekering zijn uitsluitingen, beperkingen en voorwaarden in verband met de verzekerde risico’s van toepassing. We verzoeken u dus om de algemene voorwaarden en de IPID–fiches aandachtig te lezen vóór de onderschrijving. Ze zijn beschikbaar op de website www.pv.be of op eenvoudig verzoek bij een P&V-adviseur. De verzekeringsovereenkomst wordt aangegaan voor één jaar met stilzwijgende verlenging.
Bij eventuele klachten kunt u contact opnemen met een P&V–adviseur, uw bevoorrechte gesprekspartner voor al uw vragen. Hij/Zij zal alles doen om u zo goed mogelijk te helpen. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de dienst Klachtenmanagement van P&V die uw klacht of opmerking zorgvuldig zal onderzoeken. Deze dienst zal de verschillende partijen trachten te verzoenen en naar een oplossing zoeken. U kunt contact opnemen per post (Klachtenmanagement, Koningsstraat 151, 1210 Brussel), via e–mail (klacht@pv.be) of telefonisch (02/250.90.60). Als u niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich wenden tot de Ombudsdienst van de Verzekeringen (de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel), telefonisch 02/547.58.71 of via e–mail (info@ombudsman-insurance.be) (https://www.ombudsman-insurance.be).
Als klant bent u beschermd door de gedragsregels inzake verzekeringen. Voor persoonlijk advies of een verzekeringsofferte neemt u best contact op met een van onze adviseurs. U kunt ook de volledige juridische informatie raadplegen.
Comments