top of page

Waarom slijten de banden van elektrische auto's sneller?

  • Writer: Michaël Mispelters
    Michaël Mispelters
  • Nov 21
  • 3 min read
ree

Elektrische auto's hebben onze manier van rijden volledig veranderd. Ze zijn stiller, responsiever, schoner... Maar ondanks de vele voordelen brengen ook nieuwe uitdagingen met zich mee, met name op het vlak van bandenslijtage.

Waarom slijten de banden van een elektrische auto eigenlijk sneller dan die van een auto met verbrandingsmotor? En vooral: hoe kunt u de levensduur ervan verlengen? We leggen het u uit.


Slijten de banden van elektrische auto's echt sneller?


Ja, onder identieke omstandigheden verslijten de banden van een elektrische auto over het algemeen sneller dan die van een benzine- of dieselwagen. De reden? Een combinatie van een hoger gewicht en direct beschikbaar vermogen.


De zware accu's voegen enkele honderden kilo's toe aan het gewicht van de auto. En de elektromotor, met zijn direct beschikbare koppel, belast de banden meer bij het wegrijden. Het resultaat: snellere slijtage.


Om onaangename verrassingen te voorkomen, kunt u het beste banden kiezen die speciaal zijn ontworpen voor elektrische auto's. 


De drie belangrijkste redenen waarom banden van elektrische wagens sneller verslijten


  • Een hoger gewicht


De accu's van elektrische voertuigen zijn zwaar: tussen 250 en 600 kg, afhankelijk van het model. Dit extra gewicht oefent extra druk uit op de banden.

Laten we een concreet voorbeeld nemen: de Peugeot e-208 weegt ongeveer 1.483 kg, tegenover 1.090 kg voor de benzineversie. Een stevig verschil dus, en daarom is het belangrijk om banden te gebruiken die geschikt zijn voor deze extra belasting.


  • Onmiddellijk motorkoppel


Een van de grote voordelen van elektrisch rijden is het gevoel van onmiddellijke kracht zodra u het gaspedaal indrukt. Maar deze reactiviteit heeft een prijs: de banden worden blootgesteld aan grotere krachten, vooral bij herhaaldelijk optrekken.

In tegenstelling tot verbrandingsmotoren, waarbij het vermogen geleidelijk toeneemt met het toerental, leveren elektromotoren hun volledige koppel in één keer.


  • De positie van de accu


De accu bevindt zich onder de vloer van het voertuig. Dat is uitstekend voor de stabiliteit en het rijcomfort, maar het verlaagt ook het zwaartepunt en verhoogt de belasting op de banden.


Wat is de levensduur van een band van een elektrische auto?


Gemiddeld gaan de banden van een auto met verbrandingsmotor ongeveer 40.000 km mee. Voor een elektrische auto is dat eerder 28.000 tot 30.000 km.


Fabrikanten proberen de weerstand en levensduur van banden te verbeteren, maar het blijft moeilijk om op dit punt de prestaties van klassieke wagens te evenaren.


Gelukkig compenseren elektrische auto's dit op andere vlakken: minder onderhoud, regeneratief remmen, lagere gebruikskosten... Uiteindelijk heeft elektrisch rijden toch wel financiële voordelen.


Hoe kunt u de levensduur van uw elektrische banden verlengen?


Deze eenvoudige tips kunnen echt het verschil maken:


  • Controleer de bandenspanning minstens één keer per maand. Banden met te lage spanning slijten sneller en verhogen uw energieverbruik.

  • Laat uw banden regelmatig balanceren en uitlijnen om onregelmatige slijtage te voorkomen.

  • Inspecteer uw banden: scheuren, vervormingen, abnormale slijtage... het is beter om problemen vroeg op te sporen.


Deze regelmatige controles nemen slechts enkele minuten in beslag, maar ze zorgen er wel voor dat u veiliger, comfortabeler én zuiniger rijdt.


Uw veiligheid, onze prioriteit


Last but not least: bent u goed verzekerd? Uw P&V-adviseur overloopt graag met u hoe u vandaag verzekerd bent en wat er eventueel beter of goedkoper kan. Dankzij onze 170 kantoren in België vindt u altijd een adviseur bij u in de buurt. 


Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page